Friday 14 April 2017

JADIKAN AKU HAMBA YANG BERSYUKUR

JADIKAN AKU HAMBA YANG BERSYUKUR

'Jika kamu bersyukur, akan aku tambahkan nikmat kepada mu, dan jika kamu kufur, maka azabku amatlah pedih'[14:7]

Khamis lalu, 9 Jamadil Awwal 1438, seorang akh dari kos ilmu wahyu dan kemanusiaan dari sebuah universiti tanah air menyampaikan satu tazkirah pendek usai sesi pembelajaran bagi subjek kami pada hari itu. Tazkirah nya berkisar tentang tiga orang lelaki dari kaum bani israel pada zaman Nabi Musa yang diuji Allah dengan beberapa penyakit. Lelaki yang pertama, diuji dengan kepalanya yang botak dan tidak ditumbuhi rambut, lelaki kedua diuji dengan penyakit sopak, dan lelaki ketiga diuji dengan kedua2 pasang matanya buta. Mereka kemudiannya didatangi malaikat dan dengan izin Allah diberikan nikmat dan kesembuhan ke atas penyakit yang dihidapi. Pada akhir kisah ini, malaikat mendatangi semula ketiga2 orang laki2 tersebut dalam keadaan berpenyakit seperti mereka bertiga, seorang demi seorang daripada mereka tewas dengan ujian yang diberikan kecuali lelaki yang ketiga iaitu lelaki yang pernah buta kedua matanya. Lelaki berkenaan tidak teragak2 untuk memberikan kesemua nikmat yang ada pada nya kepada malaikat yang mendatanginya.

Hendak dijadikan cerita, akh penyampai tazkirah tadi sewaktu bercerita tentang lelaki ketiga, suara nya sudah mula sebak dan serak, seakan menahan diri dari mengalirkan air mata. Ternyata, pada akhir cerita, air matanya tumpah jua.

Wallahuaklam. Entah apa yang bermain di fikiran nya barangkali, yang begitu mengusik perasaan nya sehingga begitu sebak apabila bercerita perihal lelaki ketiga.

Lantas aku pulang dari kelas sambil minda tidak habis berputar, memikirkan rasional cerita berkenaan yang mengungkap nilai syukur yang begitu jitu pada sang lelaki ketiga yang pernah buta.

SYUKUR. kalimah yang pendek namun jika direnung oleh mata hati, betapa kita sering mengabaikan untuk membumikannya dalam sanubari masing2.

Sehingga saat ini, aku masih menyoal pada diri, adakah sudah mencapai tahap seorang mukmin yang bersyukur?

Sungguh, jalan hidup masing2 sudah pun ditetapkan Nya, kerana setiap yang berlaku telah maktub. Namun sama ada kita yang mahu mensyukuri atau sebaliknya atas apa yang berlaku kepada diri.

Andai sifat syukur ini berada dalam hati tiap generasi manusia, maka InshaAllah tidak akan timbul sikap2 tamak pada setiap organisasi dari sekecil2 hingga sebesar2 organisasi.

Justeru, sifat apa yang perlu dibumikan untuk sampai pada tahap syukur? Jawapannya, Qanaah. Berasa cukup lah dengan apa yang ada. Berasa cukup tanpa mengabaikan usaha dan tawakal kita pada Nya, berasa cukup dengan sebenar2 rasa cukup sehingga mampu membumikan rasa syukur.

Lapanglah, duhai jiwa, teruskan langkah kakimu, selagi masih bernafas, selagi masih punya kudrat, apa pun yang berlaku selepas kita bermohon dan berusaha sebaik2 padanya, usah terlalu risau, hakikatnya, segalanya sudah pun tertulis. Katakan pada diri, pasti ada, yang lebih baik menantimu pada masa hadapan. Ya, sedang menanti.



No comments:

Post a Comment

Percaya Sampai Syurga - Prolog

Dia leka menulis sesuatu di komputer riba. Jemari laju menekan papan kekunci, menyamai kelajuan susunan kata-kata di dalam minda yang sedang...