Friday 14 April 2017

TERUS BERLARI DENGAN BANTUAN-NYA

ALLAH TELAH MENTAKDIRKAN SESUATU YANG DIKEHENDAKI DAN DILAKUKAN

Amani menghayun langkah nya perlahan, satu per satu menuju ke taman permainan yang terletak di belakang rumahnya. Suasana petang yang damai, awan yang indah membentuk pelbagai rupa, hari itu, langit petang seakan akan mengetahui kondisi hati nya yang galau, resah, kacau, gelisah, bimbang, duka dan segala macam negativiti yang bertimpa-timpa.

Perlahan, Amani, melabuhkan punggungnya di buaian sambil mula membuai dirinya perlahan, ternyata, suasana petang yang mendamaikan ini benar-benar mengembalikan memori positif dan aura kebangkitan dalam dirinya. Terima kasih alam. Diriku yang kadangkala gagal berbicara dengan mu. Sering kali aku lupa yang Allah tidak menciptakan engkau dengan sia sia melainkan untuk kami, manusia pelupa ini menghayati setiap keindahan mu.

Terasa air jernih turun mengalir dari pelupuk matanya, amani sengaja membiarkan ia mengalir lebih deras. Pada fikirannya, lebih baik pada saat ini dia menangis semahu nya, berbanding menangis di hadapan manusia lain.

Takdir nya, hanya dia seorang yang berada di taman pada tika itu sehingga lah selepas beberapa minit muncul seorang pemuda lingkungan 30 an bersama kedua2 orang anaknya.

Amani bungkam. Dia tidak pasti apa yang harus dilaksanakan pada ketika ini. Hendak ketengah tidak boleh, ke tepi pun tidak boleh. Mahupun kebelakang dan kedepan. Keadaan seakan terlalu menyempitkan. Benarlah, sifat ujian itu sememangnya sempit dan menyempitkan dada.

Waktu ini lah, dia merasakan diri nya gagal lagi untuk memahami ujian yang Maha Esa letakkan pada diri nya. Waktu ini lah dia sedar, bahawasanya dia tidak sepenuhnya menghayati apa yang berlaku di sekelilingnya. Waktu inilah, dia sedar, bahawasanya, dia gagal lagi menghayati bahasa yang mahu disampaikan oleh alam.

Rupanya, petang itu Allah mahu mengujinya, sama ada dia mampu atau tidak memahami pertolongan yang sedang di 'nikmati' oleh dirinya, dari yang Maha Melihat.

Mata dipejam kan. Bibir mengucap hamdalah. Diletakkan tangan nya ke dada, lantas melafazkan selawat semahunya.

Sekali lagi, tudung sarung biru firus yang dipakai nya pada petang itu lencun dengan air mata nya yang terus menerus mengalir.

Amani mendongakkan kepalanya ke langit yang luas. Seakan berbicara padanya langit itu. Seakan ia berkata, sudah ku katakan, jalan penyelesaian pasti akan muncul. Mana mungkin datang nya siang, dan diikuti malam? Dan mana mungkin akan datangnya malam, dan diikuti siang?

Tidak cukupkah bukti yang sudah terang lagi kan bersuluh ini, yang mana manifestasinya jika difahami, Walau segelap pekat kelam mana jua waktu malam itu, pasti, siang akan menjelma. Mentari dhuha akan muncul, menyinari alam. Walau sesukar mana jua sesuatu keadaan, pasti, kesenangan akan muncul, menyinari lubuk hati yang tadinya kacau. Kembali bercahaya.

Mari, memahami bicara alam. Mari, Mengingati firman sumpahnya dari AdDhuha.
Mari, membumikan harapan menggunung dalam sanubari.


Amani mengesat air matanya, lantas bangun dari buaian, mula melangkah menuruni tangga untuk pulang ke rumahnya. Dari kejauhan, dilihat kucing kesayangannya sedang terkedek2 menuju ke arahnya. Seakan menanti kepulangannya. Amani mengukir senyum. Mungkin itu senyuman terakhir buat dirinya, selamanya di dunia yang fana.

"Kalau Allah tidak sayang kita, mana mungkin kita masih bisa bernafas sehingga saat ini? " - PMJ



No comments:

Post a Comment

Percaya Sampai Syurga - Prolog

Dia leka menulis sesuatu di komputer riba. Jemari laju menekan papan kekunci, menyamai kelajuan susunan kata-kata di dalam minda yang sedang...