Friday 14 April 2017

MASIH ADA WAKTU

MASIH ADA WAKTU

Duduk2 bersembang dengan sahabat2 tentang satu insiden kemalangan yang menimpa diri, mulut petah bercerita tentang perkara yang sama. Ulang tayang.

Tengah2 asyik bersembang, tiba2 terfikir.

"Kalau lah, tayar kenderaan tu jatuh terpelanting atas badan aku, agak2 masih ada tak lagi waktu untuk aku hidup kat atas dunia ni?"

Takdir nya. Tayar kenderaan jatuh terpelanting atas kaki.
Seolah-olah Allah beri satu peringatan cukup padu dan tegas.

"Aku beri kamu peluang kedua, untuk perbaiki segalanya, guna kan peluang ini sebaik nya. Sebelum segalanya berakhir dan sebelum sesuatu yang pasti itu tiba. "

Soalnya, sedar atau tidak? Untuk perbaiki diri jadi lebih baik? Soalnya, mahu ambil insiden ini sebagai peringatan atau sekadar angin lalu?

Selagi seseorang itu tidak sedar yang dirinya diuji untuk Allah pertingkat kan nilai dalam diri nya, maka sekali lagi dia akan diuji berulang2 kali sehingga dia lulus dalam ujian yang di hadapi.

Umpamanya, selagi tak lulus paper sesuatu subjek, selagi itu lah, kita akan repeat paper yang sama, sehingga lulus!

Baik nya Allah kan?  Dia sudah pun bagi Hint, bagi kunci untuk kita hidup sejahtera, tapi manusia adalah makhluk yang Tersangat Cepat Lupa, selalu lalai, dan SOMBONG!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Bukankah pernah datang kepada manusia waktu dari masa, yang ketika itu belum merupakan sesuatu yang dapat di sebut?
Sungguh, kami telah menciptakan manusia dari setetes mani yang bercampur, yang kami hendak mengujinya, (dengan perintah dan larangan),  karena itu kami jadikan dia mendengar dan melihat.
Sungguh, kami telah menunjukkan kepada Nya jalan yang lurus, ada yang bersyukur, dan ada pula yang kufur.
Al-Insan, [76: 1-3]

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Intipati surah Al Insan terdapat pada ayat 1-3.
Ayat pertama, Allah kata, betapa kita ini sombong sekali! Sedangkan sebelum ini, kita tiada apa2, diciptakan dari tiada kepada ada!, Jadi bila sudah diberi sedikit kemewahan, sudah hendak berlagak seperti Tuan Besar? Likers di media sosial membuat kan kita tertipu sehingga rasa diri sudah cukup hebat dan terkenal. Wal iyya zubillah.

Ayat ke2, Allah mahu lenturkan kesombongan kita dengan berkata tentang kejadian penciptaan kita dan tujuan diciptakan. Sebenarnya Allah sudah pun bagi jalan, Allah bagi telinga dan mata, untuk kita hidup baik2 atas muka bumi ni, tinggal lagi kita yang tidak menggunakan pancaindera yang Dia beri sebaik nya.

Ayat ke3, Allah sebenarnya sedaya upaya nak kita jadi orang yang bersyukur, Allah nak kita tetap hati dengan tujuan hidup hakiki. At least, lulus dengan ujian hidup ni, maksudnya, memang Allah sayang sangat pada kita, nak kita masuk ke syurga Nya!

Al-Insan - Lambang kasih sayang Allah terhadap Hamba2 Nya.

Wallahu'alam.





No comments:

Post a Comment

Percaya Sampai Syurga - Prolog

Dia leka menulis sesuatu di komputer riba. Jemari laju menekan papan kekunci, menyamai kelajuan susunan kata-kata di dalam minda yang sedang...